Σάββατο 31 Μαΐου 2008

Προσεγγίζοντας τη Λογοτεχνία με ΤΠΕ



Μια εκδοχή εικονιστικής παρουσίασης της ποίησης (η μουσική επιλογή...δεν είναι η καλύτερη...).
Ουσιαστικά, στα πλαίσια της καλλιέργειας του "ψηφικού γραμματισμού" μπορούμε να παροτρύνουμε τους μαθητές μας να φτιάξουν (με τη δική μας πάντα υποστήριξη) κάτι ανάλογο σε περιββάλον Power Point. Σκεφτείτε μερικές ιδέες.
Π.χ. διδάσκοντας το: "Η Μαρίνα των Βράχων" (Ελύτης) θα μπορούσε να σχηματιστεί ένα "ψηφιακό κολάζ".
Το ίδιο μπορεί να γίνει και κατά τη διδασκαλία διηγημάτων. Εκεί, λ.χ. ακόμα μπορεί να αξιοποιηθούν φωτογραφικές αποτυπώσεις χαρακτηριστικών σκηνών οι οποίες θα μπορούσαν ν'αξιοποιηθούν και για να καταδειχθεί η σχέση του ιστορικού με τον αφηγηματικό χρόνο (ζητώντας π.χ. από τους μαθητές μας να τοποθετήσουν τις επιλεγμένες εικόνες σε σειρά σύμφωνα με τη μία ή την άλλη εκδοχή).
Άλλες ιδέες;

Τρίτη 27 Μαΐου 2008

ΤΠΕ και ο... Καραγκιόζης


Στα πλαίσια της επιμόρφωσης Β΄ επιπέδου των Φιλολόγων της Κέρκυρας συχνή είναι η περιστροφή μας γύρω από ζητήματα θεωρητικής – παιδαγωγικής υποστήριξης του όλου εγχειρήματος της εισαγωγής και χρήσης των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική μας πραγματικότητα.
Γοητευτικός στην προσέγγισή του ο παραβολικός λόγος, πάντα προσφέρεται για πολυποίκιλες αποσυμβολοποιήσεις των συστατικών σημείων του περιεχομένου του.
Θεωρώ εξαιρετικό το χιούμορ του Καραγκιόζη, τις ευφυείς ατάκες του (μιλάμε πάντα για τον Ευγ. Σπαθάρη), τον αυτοσαρκασμό του κλπ. Θυμήθηκα λοιπόν ένα χαρακτηριστικό περιστατικό από μια ιστορία του (μου διαφεύγει ο τίτλος του, αλλά αυτό είναι επουσιώδες).
Η υπόθεση:
Ο Καραγκιόζης, λοιπόν - μονίμως πεινασμένος – σπάει το κεφάλι του να βρει τρόπο να γεμίσει το άδειο του στομάχι. Τι να κάνει λοιπόν; Περνώντας κάτω από το Σεράι βλέπει την – ανυποψίαστη και συνηθέστατα εύπιστη- νεαρή Βεζυροπούλα.
- «Καλημέρα, Μαϊμουζέλ μου…»
- «Αααα , καλώς τον Καραγκιόζη. Τι κάνεις;»
- «Μια χαρά Βεζυροπούλα μου… Μια που σε βρήκα… μήπως σου βρίσκεται ένα… βελόνι»;
- «Βελόνι; Πώς, Καραγκιόζη μου, έλα πάνω να σου το δώσω, πολύ ευχαρίστως…»
- «Όχι, Βεζυροπούλα μου, να μη σε βάζω σε κόπο… Πέταξέ μου το! Αλλά, για να μη χαθεί, σε παρακαλώ τσίμπησέ το μου πάνω σε ένα… καρβέλι ψωμί και πέταξέ το… θα το πιάσω εγώ…».

Τα πρόσωπα και οι ρόλοι μπορούν λειτουργήσουν ως σύμβολα στη συζήτησή μας σχετικά με τους όρους εισαγωγής των ΤΠΕ στην εκπαίδευση:

- Ποιος είναι ο Καραγκιόζης; (αποκλείονται ερμηνείες της τρέχουσας/ χύδην χρήσης του ονόματος ως κοσμητικού επιθέτου).

- Ποια είναι η βεζυροπούλα;

- Τι είναι το βελόνι;

- Τι είναι το καρβέλι;

Πώς συνδέονται όλ' αυτά με τις ΤΠΕ; Κάντε τις απαραίτητες αφαιρέσεις και προσπαθήστε να τα αποσυμβολοποιήσετε. Η συζήτηση αναμένεται ενδιαφέρουσα!

Δείτε εδώ και σχολιάστε τη δική μου εκδοχή!

Κυριακή 25 Μαΐου 2008

"Η γνώση και η διαφάνεια φέρνουν τη συνετή χρήση "


«Για τους μαθητές, το Διαδίκτυο είναι περισσότερο εργαλείο ψυχαγωγίας και λιγότερο οτιδήποτε άλλο. Όπως ήταν αναμενόμενο, έχουν μεγαλύτερη πρόσβαση και ενημέρωση τα παιδιά στα αστικά κέντρα απ’ ό,τι τα παιδιά στην επαρχία καθώς και τα παιδιά ανώτερης οικονομικής κατάστασης, όχι όμως και οι γονείς τους οι οποίοι επί το πλείστον δεν γνωρίζουν, δεν έχουν χρόνο να μάθουν και εντέλει δεν ασχολούνται με τα παιδιά τους, ασχέτως οικονομικής και μορφωτικής κατάστασης», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Πολυδεύκης Παπαδόπουλος, κοινωνιολόγος και δημοσιογράφος που θα παρουσιάσει τις επόμενες ημέρες έρευνα για τη δημιουργική και ασφαλή χρήση του Ιντερνετ από την εκπαιδευτική κοινότητα, για λογαριασμό του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων.


Άλλη μια επισήμανση που καταδεικνύει την ανάγκη ενσωμάτωσης των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσα από μια στρατηγικά σχεδιασμένη, προσεκτικά μελετημένη, ιστορικά υποψιασμένη προσέγγιση και μάλιστα πριν να είναι αργά. Πριν, δηλαδή, παγιώσουν οι μαθητές (ανυποψίαστοι για τα συστατικά και δυναμικά χαρακτηριστικά των ΝΤ και κυρίως του Διαδικτύου) διόδους προσέγγισης λιγότερο επωφελείς ή και επικίνδυνες, πρέπει να αποκτήσουν γνωστική ενημέρωση των κύριων γνωρισμάτων τους όχι μόνο σε χρηστικό επίπεδο -αυτό είναι το ευκολότερο - αλλά κυρίως συνειδητοποιημένη "ανάγνωση" των κοινωνικών μεταπλάσεων που παράγει η μαζική χρήση τους για την κοινωνία του αύριο.

Σάββατο 24 Μαΐου 2008

Greeklish (αλλιώς It's all greek to me)!

Tα greeklish τα συναντάμε πλέον συχνότα στις δικτυακές μας πλοηγήσεις. Έχουν ιδιαίτερη διείσδυση στα παιδιά, στους μαθητές μας και η χρήση τους έχει ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά ανάλογα με εκείνα της νεανικής ιδιολέκτου.
Μπορεί τα greeklish να ξεκίνησαν ως μια ανάγκη των Ελλήνων χρηστών να υπερβούν τους τεχνολογικούς περιορισμούς (όσον αφορά την έλλειψη ελληνικών γραμματοσειρών στα πεδία επικοινωνίας) όμως αυτά συντηρήθηκαν και μετά την άρση των σχετικών περιορισμών. Σήμερα, λοιπόν, όπου και όπως τα συναντάμε συνηθέστατα απηχούν ένα μέσο συνυποδήλωσης της κοινωνικής ταυτότητας του"νέου". Συνιστούν ένα "μυστικό" κώδικα γλωσσικής επικοινωνίας, προσιτό, καταληπτό κυρίως μέσα στις νεανικές συντροφιές, με έντονα μάλιστα τα χαρακτηριστικά της διαρκούς μεταβλητότητας.
Τα greeklish εμπλουτίστηκαν με emoticons (εικονίδια υποδηλωτικά της ψυχοσυναισθηματικής διάθεσης του χρήστη τους) και με άλλα μέσα πολιτισμικού συμβολικού κώδικα (π.χ.διάφορα εικονίδια) και έγιναν netlish ή δικτυογλώσσα (κινούνται ανάμεσα στον προφορικό και γραπτό λόγο).
Αν τώρα θέλετε το "κανονικό" κείμενο να το μετατρέψετε σε greeklish υπάρχει η αντίστοιχη ιστοσελίδα. Πατήστε εδώ και αρχίστε να επικοινωνείτε στη νέα νεανική ιδιόλεκτο!
Αν σας απαντήσουν σε greklish μην ανησυχείτε. Υπάρχει και ο αντίστροφος μετατροπέας!

Τετάρτη 21 Μαΐου 2008

"Καυτή πατάτα"

Επειδή ασκήσεις κλειστού τύπου θα συνεχίσουμε να φτιάχνουμε, ακόμα κι αν οι υπολογιστές χρησιμοποιηθούν ως εργαλείο ανακαλυπτικής μάθησης, ως διερευνητικό περιβάλλον και ως μέσο δημιουργικής και λειτουργικής πρόσβασης στη γνώση, ένα διαδεδομένο λογισμικό για να φτιάχνετε γρήγορες ασκήσεις, διαγωνίσματα κλπ είναι το Hot Potatoes. Κατεβάστε το και πειραματιστείτε!

Τρίτη 20 Μαΐου 2008

Στον απόηχο των σημερινών Πανελλήνιων εξετάσεων στη Νεοελληνική Γλώσσα

Την αφορμή γι' αυτό το άρθρο έδωσε ένα ερώτημα των σημερινών Πανελλήνιων εξετάσεων στη Νεοελλ. Γλώσσα, που μου θύμισε παλιότερη συζήτηση που είχαμε συνάδελφοι φιλόλογοι.
Το υποερώτημα Β4 ζητούσε:
Από το Β΄συνθετικό των παρακάτω λέξεων να σχηματίσετε μια σύνθετη λέξη:
σταυροδρόμι, αποκαλυπτικές, βιολογικά, παράδοση, υπόδικη.
Για τους μαθητές ήταν εύκολο να βρουν πολλές "σύνθετες" λέξεις.
Είναι όμως σύνθετες, έτσι όπως τουλάχιστον ορίζονται στα νέα βιβλία του Γυμνασίου;
Ας πούμε οι λέξεις συγκαλύπτω ή απόδοση ή καταδίκη κλπ (που πιθανότατα θα βρήκαν οι υποψήφιοι) σύμφωνα με τα νέα βιβλία της Γλώσσας του Γυμνασίου θεωρούνται παράγωγες και όχι σύνθετες. Γιατί οι προθέσεις συν- από- και κατά, αντίστοιχα, θεωρούνται προθήματα! Επομένως ένας υποψιασμένος μαθητής τι θα έπρεπε να απαντήσει; Αλλά και ένας ενημερωμένος συνάδελφος φιλόλογος πώς θα πρέπει να διορθώσει;
Μην ανησυχείτε! Για τα αρχαία ελληνικά ισχύει ό,τι γνωρίζαμε!
Αυτά, δυστυχώς, είναι τα αποτελέσματα καινοτομιών που εισάγονται (χωρίς συνολικό προγραμματισμό και έλεγχο) στη μεταγλώσσα στην οποία και με τόσο ζήλο δίνουμε έμφαση!
Αγαπητοί υποψήφιοι, μην ανησυχείτε! Θα πάρετε κανονικά τους αναμενόμενους βαθμούς που σας αναλογούν. Τα υπόλοιπα είναι...ψιλά γράμματα

Το πρώτο wiki των επιμορφούμενων Φιλολόγων Κέρκυρας

Το πρώτο wiki (στα πλαίσια της α΄φάσης επιμόρφωσης Β΄επιπέδου) είναι πραγματικότητα! Πατήστε εδώ για να το δείτε.
Για να συμμετάσχετε πρέπει όμως να σας δοθεί πρόσκληση.

Κυριακή 18 Μαΐου 2008

Και ο νικητής είναι...


Ορίστε και καλλιστεία για το καλύτερο ελληνικό ιστολόγιο! Πηγαίνετε στην ακόλουθη διεύθυνση για να ψηφίσετε το καλύτερο (από τα διαθέσιμα). Υπάρχουν πολλές κατηγορίες και ενδιαφέρουσες υποψηφιότητες. Λήγει στις 5 Ιουνίου.

Παρασκευή 16 Μαΐου 2008

Φτιάξτε το δικό σας wiki!

Πατήστε εδώ για να φτιάξετε το δικό σας wiki. Είναι δωρεάν! Απλά γραφτείτε (login) και μετά επιλέξτε create a wiki. Είστε έτοιμοι!
Δώστε το url στους μαθητές σας και καλέστε τους να συνεισφέρουν.

Τετάρτη 14 Μαΐου 2008

Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας

Εδώ θα βρείτε τα πρακτικά του Πανελλήνιου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου Ημαθίας Θα βρείτε πολλά και ενδιαφέροντα άρθρα για την εισαγωγή των ΤΠΕ στην εκπαίδευση, καθώς κι ενδιαφέρουσες εισηγήσεις συναδέλφων φιλολόγων.

Σάββατο 10 Μαΐου 2008

Διαδικτυακή Πύλη για την ελληνική γλώσσα και τη γλωσσική εκπαίδευση





Αγαπητοί συνάδελφοι,
Έχουμε τη χαρά να σας πληροφορήσουμε ότι το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας δημιούργησε διαδικτυακή Πύλη για την ελληνική γλώσσα και τη γλωσσική εκπαίδευση. Πιστεύοντας ότι καλύπτουμε ένα σημαντικό κενό στο χώρο της παρουσίας της ελληνικής στο διαδίκτυο, παρακαλούμε να προβάλετε, με όποιο τρόπο εσείς κρίνετε, το συγκεκριμένο έργο στη σελίδα σας.
Λίγα λόγια για το περιεχόμενο του έργου:
H «Πύλη για την ελληνική γλώσσα και τη γλωσσική εκπαίδευση» είναι διαδικτυακό περιβάλλον που σχεδιάστηκε για λογαριασμό του ΥΠΕΠΘ με προδιαγραφές εθνικής Πύλης για την ελληνική γλώσσα. Παρέχει μια σειρά ηλεκτρονικά εργαλεία (ηλεκτρονικά λεξικά, σώματα κειμένων) και πλούσιο υποστηρικτικό υλικό για τη μελέτη και τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και για κάθε μορφή άτυπης διδασκαλίας της ελληνικής στο εσωτερικό της χώρας και στο εξωτερικό.
Τα περιεχόμενά της υποστηρίζουν τους εξής βασικούς τομείς:
α. Νέα ελληνική γλώσσα (θεωρία και διδασκαλία)
β. Μεσαιωνική ελληνική γλώσσα
γ. Αρχαία ελληνική γλώσσα
δ. Ελληνική λογοτεχνία και λογοτεχνική μετάφραση
Παρέχεται ακόμη ενημέρωση σχετικά με τρέχουσες εξελίξεις και γεγονότα, όπως επιμορφώσεις, συνέδρια, ημερίδες, δημοσιεύσεις, που έχουν ως αντικείμενό τους ζητήματα σχετικά με την ελληνική γλώσσα, την ελληνική λογοτεχνία και τη διδασκαλία τους, αλλά και ζητήματα εκπαιδευτικής φύσης.
Η ηλεκτρονική δ/νση της Πύλης είναι η ακόλουθη:
Με εκτίμηση
Για το ΚΕΓ
Δημήτρης Κουτσογιάννης
Πηγή: alfavita.gr

Κυριακή 4 Μαΐου 2008

Δικτυωθείτε!

Το Web 3. 0 βρίσκεται προ των πυλών. Το περιεχόμενο που θα κυκλοφορεί μέσω Internet αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα - ίσως όμως αντιστρόφως ανάλογα με την ελευθερία που επικρατεί σήμερα στην τεράστια δικτυακή παιδική χαρά... Παρ' όλα αυτά, οι αλλαγές που θα δούμε στη διασκέδαση και στην ενημέρωση πρόκειται να είναι κοσμογονικές. Η τηλεόραση μεταμορφώνεται, και με τη νέα της ψηφιακή υπόσταση υπόσχεται πολύ περισσότερη διάδραση και πρωτόγνωρες δυνατότητες. Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια εξερευνούν νέες σφαίρες και στοχεύουν τώρα στη δύναμη της σκέψης. Μετά τον άμεσο κινητικό έλεγχο που προσέφερε το Wii, οι εταιρείες ετοιμάζονται να λανσάρουν στην αγορά παιχνίδια που θα λειτουργούν με νοητικό έλεγχο. Οσο για την ενημέρωση, αυτή φαίνεται πως περνά με τον πιο άμεσο τρόπο στα χέρια των πολιτών, καθώς με ένα κινητό τηλέφωνο στο χέρι ο καθένας μετατρέπεται από παθητικό θεατή σε σκηνοθέτη, δημοσιογράφο και... ζωντανό μικρόφωνο του κόσμου!
Το ΒΗΜΑ, 04/05/2008

Σάββατο 3 Μαΐου 2008

Στο θρανίο με μια κονσόλα παιχνιδιών

Της Σάντυς Τσαντάκη (Αναδημοσίευση από Εφημ. Καθημερινή)
Η γενιά του SMS, του Wii και του Facebook, δεν μπορεί να συνεχίσει να παρακολουθεί το μάθημα από τον μαυροπίνακα, να λερώνεται με κιμωλίες, να αγχώνεται για σκονάκια και παπαγαλίες. Για τα παιδιά του σήμερα μία κοινή κονσόλα μπορεί να εξελιχθεί στον ιδανικό τρόπο εκμάθησης, χωρίς ενοχές, χωρίς φωνές, χωρίς υπερβολές.
«Εξυπνες γάτες»; Ναι, έχουν φτιαχτεί αποκλειστικά για παιδιά από 4 - 7 χρόνων. Τα παιχνίδια που βρίσκει κανείς στον ηλεκτρονικό υπολογιστή στο σπίτι, εξελίσσονται σιγά σιγά σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις σε σημαντικό σύμμαχο των δασκάλων. Στην Αγγλία μιλούν για βουβή επανάσταση. Βουβή; E, μην τα παραλέμε κιόλας… Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να μάθουν και να καταγράψουν πληροφορίες που δύσκολα θα παρακολουθούσαν από ένα συμβατικό μάθημα με χαρτί και μολύβι. Οχι ότι δεν χρειάζονται και αυτά…
Αν και όλο το εγχείρημα βρίσκεται ακόμη σε πειραματικό στάδιο, η συνεργασία της βιομηχανίας βιντεοπαιχνιδιών και της εκπαίδευσης μόνο ελπιδοφόρα μπορεί να θεωρηθεί. Κανείς δεν μπορεί να διαψεύσει ή να αμφισβητήσει το γεγονός ότι τα σημερινά παιδιά είναι απόλυτοι γνώστες της ψηφιακής τεχνολογίας. Παιδιά που έχουν μεγαλώσει με ηλεκτρονικό υπολογιστή και πρόσβαση στο Ιντερνετ. Το να χρησιμοποιούν κομπιούτερ είναι τρόπος ζωής για τα περισσότερα, αν όχι όλα, τα παιδιά, είναι σαν να αναπνέουν, κάτι που έρχεται φυσικά, από την κούνια σχεδόν κιόλας. Με την τεχνολογία υπάρχει αληθινή δίψα για μάθηση. Αυτό που πασχίζουν τόσα χρόνια οι καθηγητές στα επιστημονικά εργαστήρια, μπορούν πλέον να το πετύχουν με παιχνίδια παρατηρητικότητας, ερωταπαντήσεων, υποθετικών κουίζ. Και όσοι φτιάχνουν παιχνίδια για τον υπολογιστή έχουν αρχίσει και κατεβάζουν όλο και πιο πρωτότυπες ιδέες για να μπορούν τα παιδιά να παίζουν και να μαθαίνουν, κάτι που φαίνεται απλό αλλά στην ουσία δεν είναι, σε βάθος χρόνου και γνώσης.
Και μέχρι σήμερα υπήρχε τεράστιο κενό στην αγορά. Εταιρείες–κολοσσοί βγάζουν τώρα παιχνίδια όπως το Buzz, ένα κουίζ ειδικά για σχολεία και συνεργάζονται πρώτα με εκπαιδευτικούς οργανισμούς, γονείς, επιστήμονες, για να λανσάρουν στη συνέχεια 5.000 ερωτήσεις σε ένα κουτί, (χωρίς λυσάρι;), για παιδιά από 7 έως 11 χρόνων. Tο καλοκαίρι θα κυκλοφορήσει ένα παιχνίδι, στο οποίο θα μπορούν και οι δάσκαλοι να προσθέσουν τη δική τους ύλη, δικές τους ερωταπαντήσεις, για να είναι ακόμη πιο διαδραστικό και δημοκρατικό μαζί. Τα παιδιά απολαμβάνουν να έχουν το περιθώριο να απαντήσουν σε μια σειρά από προεπιλεγμένες απαντήσεις, να συναγωνίζονται τους συμμαθητές τους, να σκέφτονται με τους δικούς τους όρους. Και κυρίως να είναι καλοί σε πράγματα που ακόμη και οι ίδιοι οι δάσκαλοί τους έχουν μαύρα μεσάνυχτα.
Τι θα δούμε λοιπόν στο άμεσο –ευχόμαστε– μέλλον; Μικρούς φορητούς υπολογιστές σε κάθε θρανίο, τεστ σε κινητά, ακόμη και σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Στο Μπέρμιγχαμ μάλιστα υπάρχει ένα σχολείο για κωφάλαλα παιδιά που μαθαίνουν να συνεννοούνται μέσω της κάμερας. Οι καθηγητές ηχογραφούν όλο το μάθημα για να το στέλνουν και στους γονείς στο σπίτι και να μπορούν να βοηθούν και εκείνοι με τη σειρά τους. Την επόμενη φορά λοιπόν που το παιδί σας καθίσει στον υπολογιστή για να «παίξει», δεν χρειάζεται να του βάλετε τις φωνές. Φροντίστε να έχετε αγοράσει το κατάλληλο παιχνίδι μόνο. Για έξυπνες γάτες ή σκύλους… Δεν έχει σημασία. Και αν καθίσετε μαζί, δεν αποκλείεται να μάθετε κι εσείς κάτι. Και δεν εννοούμε να στέλνετε mail…

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails